Systém hry - poloha lopty.
Úlohy a rozostavenie hráčov.
Už predtým sme povedali, že systém hry predchádza kopnutiam do lopty a nemení sa.
Po každom kopnutí do lopty sa jej poloha mení. Podľa zmeny polohy lopty sa rýchle
menia úlohy a podľa úloh sa rýchle mení rozostavenie hráčov. Náš systém sa stáva
funkčne samostatným, od okolia nezávislým. Ak teraz zasiahnete zvonku a umele rozostavíte
hráčov úplne nezávisle od lopty, neurobíte dobre, ale presne naopak.
Cieľom futbalu nie je, aby sme rozostavili hráčov nezávisle od lopty. Cieľ futbalu spočíva práve
v tom, aby sa hráči od útleho detstva po zrelú dobu učili. Aby čo možno najrýchlejšie poznali situáciu
a aby sa úplne sami čo možno najrýchlejšie a najlepšie rozostavili podľa toho, kde je momentálne
lopta a čia je v tom momente. Dalo by sa povedať, že futbal je škola, v ktorej sa hráči neučia posediačky
ale v pohybe. Práve takto sa systematicky formujú ich fyzické a psychické vlastnosti. Všetky spolu naraz
a najlepším spôsobom. Keď anglickí študenti začínali hrať futbal, nerozostavovali hráčov, lebo sa
počítalo s tým, že sa systémové riadenie po určitom čase vytvorí úplne samé. Nebolo to možné preto,
lebo anglickí študenti málo trénovali a nemali ani takého vyspelého súpera, s ktorým by sa učili.
Až o 20 rokov neskôr sa hral vôbec prvý medzištátny zápas Anglicko - Škótsko, kde tréner Škótov
prvýkrát umelo rozostavil hráčov. A toto svoje rozostavenie označil ako systém hry. Lebo zápas
vyhral a stal sa slávnym. My ale teraz presne vieme, že práve on ešte vtedy otočil futbal hore nohami.
Od tých čias po dnešné dni sa futbalová hra stále menila, vyrovnávala a neustále zvyšovala svoju kvalitu.
Dalo by sa povedať, že po celý tento čas zanikala kvantita a rodila sa kvalita. Vzťahuje sa to predovšetkým
na proces, ktorý predchádza kopnutiam do lopty, ktorý sa po celý tento čas postupne prestával meniť.
Keď sa premenlivý proces prestane meniť a získa kvalitu, prestáva byť zmenou či taktikou a stáva sa
systémom. Ak ide o proces vo vnútri hry, tak je to systém hry, ktorý všetku činnosť na ihrisku spravuje
úplne sám. Keď sa úlohy a rozostavenie hráčov začnú meniť po každej zmene polohy lopty, až vtedy
futbalová hra získa najvyššiu kvalitu a stane sa systémom, z ktorého budú mať ľudia neuveriteľný úžitok.
Z futbalu čo nevidieť budú vychádzať celé armády mladých ľudí, ktorých fyzické a psychické vlastnosti
budú formované systémom. Už teraz s veľkým optimizmom a istotou možno čakať, že zmysluplná, systémom
riadená hra najvyššej kvality nebude vo svojom okolí vyvolávať nervozitu a násilie ale pohodu a radosť.
Teraz sa natíska otázka, ako sa mohlo stať, že sa futbalová verejnosť na celom svete naučila futbal naopak.
Pozrite sa na záver na kompozíciu a pokúste sa odpovedať na otázku, prečo je poloha lopty podčiarknutá.
Systém hry - poloha lopty - úlohy a rozostavenie hráčov. Poloha lopty je podčiarknutá preto, lebo na ňu naši
učitelia zabudli, a práve preto z celého učenia urobili jednu veľkú hromadu nezmyslov. Možno ste už aj vy
prišli na to, že keď futbalový tréner rozostaví hráčov na ihrisku nezávisle od lopty, škodí sám sebe, svojim
hráčom a svojmu národu. Najlepším riešením by bolo naučiť futbal na nových základoch, tak ako sa patrí.
Dočasným riešením by mohlo byť aj to, keď by predseda vlády na celom svete dekrétom zakázal na ihrisku
rozostavať hráčov nezávisle od lopty, lebo tu ide o dvojnásobnú trestnú činnosť: jednu na ihrisku, druhú v
hľadisku. Čiže ak uvidíte, že nejaký tréner rozostaví hráčov na ihrisku nezávisle od lopty, mali by ste to
nahlásiť na políciu. Keby sa vás ešte včera niekto opýtal, čo sa deje na ihrisku, keď lopta zmení svoju polohu,
vy by ste povedali, že nič, lebo hráči naďalej zostávajú na svojich miestach a nič sa nedeje presne tak, ako
pred začiatkom hry. Teraz už viete, že každý krok a každý pohyb na ihrisku prichádza ako následok toho, že
lopta zmenila svoju polohu. A viete už aj to, že to, čo pozeráte, sú technika a taktika. Ak vás táto problematika
bude zaujímať, budeme pokračovať.