Naši učitelia sa pomýlili a futbal nás zle naučili. Ide konkrétne o to, že futbalová verejnosť
na celom svete učila futbalovú hru iba po jej začiatok. Čiže iba po moment, keď sa lopta na začiatku hry začne kotúľať.
Čo sa na ihrisku odohráva počas kotúľania lopty a ako futbal funguje, o tom ani slávni tréneri nevedia takmer nič.
Niektorí z Vás sa určite pamätajú na časy, keď sme na ihrisku mali päť obrancov, ktorí iba bránili a päť útočníkov, ktorí iba útočili.
To sa vtedy neodborne vysvetľovalo tak, že je to obrana a útok, ktoré sú v číselnej rovnováhe 5+5, a že je to systém hry,
v ktorom sa už podstatne nič meniť nebude, ale menilo sa. Z pôvodne piatich útočníkov po určitom čase zanikol jeden,
ostali štyria, ale aj z týchto štyroch po určitom čase zanikol jeden a ostali traja, ale aj z týchto troch po určitom čase zanikol ešte jeden.
Najlepšie tímy Európy a sveta už teraz hrajú s dvomi či dokonca s jedným útočníkom, ktorí po určitom čase taktiež zaniknú.
Ide vlastne o to, že každé rozostavenie hráčov sa po určitom čase zmení. O rozostavení hráčov ešte ako tak môžeme hovoriť
pred začiatkom hry a v priebehu hry, keď lopta stojí. Lenže keď sa lopta začne pohybovať, už nemôžeme hovoriť o rozostavení
hráčov, ale o zmene úloh aj rozostavenia hráčov, ktorá na ihrisku prebieha podľa toho, kde sa lopta na ihrisku nachádza a koho
je v tomto momente lopta, čiže podľa zmeny polohy lopty. Ak je zmena úloh a rozostavenia hráčov dostatočne rýchla, potom so
sebou prináša potrebný moment prekvapenia a stáva sa jedinou užitočnou a funkčnou zmenou vo futbalovej hre. Toto je správne taktika hry.
Ak sa Vás niekto spýta, ako funguje futbal, Vašou svätou povinnosťou je, aby ste povedali, že futbal funguje a vykonáva všetky užitočné procesy
v organizme hráčov pomocou rýchlej zmeny úloh a rozostavenia hráčov, ktorá na ihrisku prebieha podľa zmeny polohy lopty.
Splnením nie iba jednej, ale viacerých úloh, ktoré sa v priebehu hry rýchlo menia, mladí ľudia na ihrisku duševne rastú.
Ak pritom zároveň i rýchlo menia svoje miesta, zvyšujú tak aj kvalitu svojich pohybových vlastností a od detstva sa učia čo
možno najrýchlejšie reagovať na každú zmenu polohy lopty.
Keď máme loptu, každý náš hráč má nejakú ofenzívnu úlohu, ktorá sa aj v priebehu ofenzívy čiastočne mení.
To záleží od toho, či je lopta pred našou bránou, alebo pred bránou súpera. Keď naši hráči loptu stratia, ich úlohy sa v
zlomku sekundy od základu radikálne menia. Potom každý náš hráč má nejakú defenzívnu úlohu a všetci spolu bez výnimky
bránia svoju bránu s cieľom spomaliť súperov útok, zhustiť priestor a odobrať súperovi loptu.
Každý útok nastáva na tom mieste, kde získame loptu a každý útok trvá určitý čas.
Každá obrana nastáva na tom mieste, kde stratíme loptu a trvá určitý čas. Ak obrana a útok nie sú
priestorovo a časovo obmedzené, potom ani obrana nie je obranou a útok nie je útokom. Ide vlastne
o to, že nemôžeme nechať päť hráčov, aby od začiatku po koniec hry stáli pred brankárom a povedať,
že to je obrana. Okrem toho, keď hráči od začiatku po koniec hry stoja pred brankárom sú málo fyzicky
zaťažení, ale ich psychické zaťaženie je niekoľkonásobne väčšie. Takto prichádza ku psychickým skratom,
ktoré sa najviac prejavujú v rozhodujúcich a finálových zápasoch. Zmena úloh a rozostavenie vyrovnáva
psychické a fyzické zaťaženie hráčov.